1. A Viski iskolát már az 1548-as esztendőben is  említik, de valójában hiteles adataink csak a reformációt követően, a 16. sz.  közepétől állnak rendelkezésünkre.
2. 1556-ban  a viski városi tanácsot nemcsak az iskola fenntartására kötelezték, ha- nem a  szegényebb iskoláskorúak ruhával és iskolaszerrel való ellátására is, ezzel is  ösztönözve őket a tanulásra.
3. A kifejezetten tanítóságra alkalmazott rektorok  megjelenéséig (1627) maguk a lelkipásztorok tanítottak, jobbára télen. Az első rektor  Szenci Miklós volt. Ettől az  időponttól valamennyi tanító nevét ismerjük. 
  Tantermül a napjainkban is működő református  templomtól északra álló pap- lak egyik helyisége szolgált addig, míg fel nem  épült közelében az 1675. évi nagy árvízig ezen a helyen mködő iskola. Egy kis  épület volt két szobával, az egyikben lakott a tanító, a másik szobában folyt a  tanítás. A viski tanító a máramarosi egyházmegye (Huszt, Hosszúmező, Técső,  Visk, Máramarossziget és Remete) esperesének engedélyével szolgálhatott két,  legfeljebb három évig. 1796-ig 59 rektora  volt a viski református iskolának. Az állami iskola beindításáig pedig még 29 rektor és 64 tanító. 
5. A viski egyházat és az iskolát az  ellenreformáció sem tudta ellehetetleníteni, mert a mohácsi vészt követően  Máramaros megye az Erdélyi Fejedelemségnek  lett át- engedve. Az erdélyi református uralkodók Bocskaitól kezdve Bethlen  Gáboron át I. és II. Rákóczi Györgyig sokban segítették, és emelni  igyekezték az egyház és az iskola jövedelmét.
6. A Rákóczi-szabadságharc leverése utáni szatmári  béke biztosította a protestánsok szabad vallásgyakorlatát, így a viski  református iskola viszonylag szabadon folytathatta tevékenységét. A 1717-es  tatárpusztítás után felújított Hátulsó  utcai iskolában egyre több viski gyerek szerzett elemi ismereteket. Visken  valójában III. Károly protestánsok  gyöngítését célzó Carolina resolutioja  sem tudott érvényre jutni, hiszen a század első harmadában a lakosság még  tiszta református volt. 
7. A 18.  század második felétől Mária Terézia Magyarországra vonatkozó "nevelési  rendszere", a Ratio Educationis,  a felvilágosodás számos haladó gondolata mellett minden iskolába bevezette a  német nyelv tanítását azzal a nem titkolt szándékkal, hogy rövid idő alatt az  egész ország területén közhasználatúvá váljon. Ezt a viski iskola nem tartott  magára nézve kötelezőnek.
8. A 18.  század 50-es éveiben végezte  el elemi osztályait a viski iskolában Méhes  György, a kolozsvári egyetem filozófiatanára, aki Viskről került Szigetre,  Kolozsvárra, majd Utrechtbe és Göttingenbe.
9. A 18.  század végére a tanító pálya Visken is önálló értelmiségi foglalkozássá  vált, az egy-két évig tanító diákok helyett a községben letelepedett családos  tanítók vették át az irányítást. 1780-as években már római és görög katolikus  valamint zsidó gyerekek is járnak a református iskolába. (Ebben az időben már a tantárgyak száma is gyarapodott: a valláserkölcsi oktatás, magyar írás, olvasás és fogalmazás,  számtantanítás és a latin nyelv alapjainak tanítása mellett állampolgári ismereteket is oktattak.)  
10.  Az 1789-es évben a református  gyülekezet 180 családból állott, iskolájának rektora Kiss Bálint, 55 fiút, preceptora: JámborJános szintén 55 fiút és lányt tanított.
11.  1796-tól megvalósult a lányok  és fiúk külön tanítása is. Az első viski leánytanító Lőke Péter volt, aki már 1796-tól 1817-ig (haláláig) itt tanított. 
12. 1800-tól kor szerinti csoportosításról is tudunk, a  kisfiúknak külön tanítójuk van Igyártó  Péter személyében. A szóban forgó időszakban a magyar nyelvet már tantárgyként oktatják (a magyar hivatalos  nyelvvé csak az 1843/44-es országgyűlés után lett). 
13.  1825-ben a Hátulsó utcai iskola három tantermében  folyt az oktatás. Egyikben Kása Dániel  rektor tanított 44 nagyobb fiút, a másikban  Ladányi Dániel preceptor45  kisebb fiút, a harmadikban Burján Sámuel  leánytanító 44 kisebb és nagyobb leányt. 
   14. 1824 után úgy a római, mint a görög katolikusoknak külön  iskolájuk lett. A ruszin gyerekek az Oroszvég  utcai új görög katolikus iskolában, a római katolikusok az imaházuk egyik  helyiségben tanultak.
 
    (A tanítás a reformkorban is a gyakorlati  élethez alkalmazkodott. A viskiek számára igen fontos és gazdaságos  gyümölcstermesztés megkedveltetéséről és tökéletesítéséről is gondos- kodtak,  ennek elméletét és gyakorlatát már 1830-ban az egyház faiskolájában tanítják a  tanítók.)
15. A 19. század eleje viski iskolájának hírnevét öregbíti Lassu István (1797-1852), a statisztikai tudományok első magyar  művelője, aki elemi iskoláit itthon végezte. (Emlékét márványtábla őrzi iskolánk falán)
16.  Az 1848-49-es szabadságharc  elbukása után elsőként a református egyház tért magához. 1851 tavaszától 1852 őszéig  felépítette a két tanteremből és két tanítói lakásból álló, abban az időben  Máramarosban egyik legnagyobbnak számító iskola- épületet, a Kölcsey Ferenc Középiskola épületének  elődjét.
17. 1851.  április 9-étől meghatározták  a népiskola szervezetét és felettes hatóságait, az iskolaév tartalmát és az  ünnepélyes évzáró vizsgák megtartását. Megállapítják a tanulók osztályozását és  a tanítandó tantárgyakat, felveszik "az  ember- és egészség- tant", a leánytanulók részére a "női tant" (háztartástant). Elrendelik  a felvételi, előmeneteli, mulasztási és anyakönyvi naplók pontos vezetését.
18. 1860-tól Géressy  László (1834-1870) vezetésével a felserdülő ifjakat is oktatják "gyümölcsésztre" a vasárnapi  iskolában, ahova 15 éves korukig jártak a fiatalok. A legjobb sikerrel oltó  iskolásokat Héder János vármegyei  alispán 1862-ben pénzjutalomban is részesítette. 
19.  Az abszolutizmus időszakában  a viski református iskolában három olyan személy is tanult, aki később országos  hírnevet szerzett: Géressy Kálmán (Visk,  1841. december 25.-- Debrecen, 1921. január 23.), jogakadémiai tanár és  öccse Imre a szigeti főiskolai  tanár, valamint Krüzselyi Bálint (1844-1900),  tanár, író szerkesztő.
20.  1867 után az Eötvös-féle  1868. évi XXXVIII. tc. kimondta a tankötelezettséget, és elrendelte, hogy a  korábbi népiskolákat hat évfolyamos népiskolává, és a rá épülő három évfo- lyamos  ismétlő népiskolává kell továbbfejleszteni. A 6-12 évesek mindennapos, a 12-15  évesek a heti néhány órás ismétlőiskolát voltak kötelesek látogatni. Visken a  vasárnapi iskolát 1878-ban fejlesztették ismétlőiskolává.
21. A kiegyezés  idejére a Hátulsó- és a Nagy  utcai iskolák kevésnek bizonyultak a tanulók létszámához, ezért a  református templom mellé egy új iskolát építettek. Ebben a "kisszeresi-nek  elnevezett iskolában 1884. január 1-én kezdődött  el a tanítás.
22.  1888-ban az egyházmegye  szigorúan utasította a viski egyházat még egy iskola felállítására. Az  egyháznak sikerült megszereznie a Piac utcai kincstári kocsmát. Ebben,  a kocsmából átalakított iskolában 1891 szeptemberében  kezdtek el tanítani.
 (Tantárgyak  ebben az időben: természetrajz, Európa  földrajza, irodalom szavalmányokkal, hittan, Máramaros megye rövid földleírása,  számtan, földgömbtan, gazdaságtan, növénytan, természettan, magyar nyelvtan.)
 
23. A  Viski Állami Iskola építése Héder  János nyugdíjas járásbíró közbenjárására Wlassics Gyula vallás- és  közoktatási miniszter idején indult be. Felépült a Kandikó és a Nagy  utcai állami iskola. Az új épületben 1900.  szeptember 1-től kezdődött a tanítás. Az állami népi iskola 4 osztályos  volt, amit a tanuló 10 éves korában fejezett be. Az 5. és 6. osztályt a  felekezeti iskolában folytatták, majd ezt követte a 2 éves ismétlőiskola. 
       Almády Irén        Csík Mihály       Fábry Ilona      Fülöp Sándor              Titli József            
 
Az  iskola alapvagyonához tartozott egy 100 holdas erdő is. A növendékek előbb a  községhez majd az állami népiskolához tartozó gazdasági iskolában heti 5-7  óraszámban a reáltárgyak ismétlésével és kosárfonás mellett gazdasági ismeretekkel  – különösen a gyümölcstermesztés fejlesztésével – foglalkoztak. Gyakorlati  részlegként a Hátulsó utcai egy  holdas községi faiskola szolgált
24. A sok viski áldozatot követelő első világháború  után, 1918 novemberében Visken is  megalakult a „tanácskormány”, ennek felszólítására az állami iskola tantestülete  felesküdött a Tanácsköztársaságra. 
25. 1919-ben  románok szállták meg a községet, akik az iskolaüggyel szemben is  érdektelenséget mutattak. Raktárrá alakították át a tantermeket, és a tanítás  folyamatosságát csak a tanulóktól gyűjtött adományokkal lehetett fenntartani.
26. 1920.  szeptember 1-én a viski  állami iskola tanítóit újra feleskették, ez alkalommal a Csehszlovák  Köztársaságra. 
27.  1922. június 30-án Szeverin Bocsek iskolai referens  utasítására bezárták a Nagy utcai állami  magyar iskolát, és magyar tanítóit nyugdíjazták. Ezzel megszűnt a magyar  tannyelvű állami elemi iskola, helyét az orosz-magyar állami elemi iskola  foglalta el 3 orosz, 1 magyar és 1 cseh osztállyal.
28. A magyar 3. osztály az 1931/ 32-es, a 4. pedig  a következő tanévben indult, és így is maradt a visszacsatolásig. Ezzel szemben  az orosz iskola 1931-re 4 osztályos, 1933-tól 5 osztályos, 1935-től pedig 6  osztályos lett. Az oktatás részét képezte az államvédelmi nevelés, amelynek  célja a regrutává való felkészítés volt. 
29. A  visszacsatolást követően, az 1939-1940. évi  területrendezések után Máramarost (Ugocsa, Szatmár, Szabolcs megyékkel és  Szatmárnémeti várossal együtt) a szatmárnémeti tankerülethez csatolták,  iskoláinak felügyeletét pedig 18 tanügyi előadóra bízták.
30.  Községünk állami iskolája 1939-től Viski Magyar Királyi Állami Népiskola elnevezéssel újra magyar tannyelvű  lett. A magyar tannyelvű állami iskola első négy osztályát mindhárom felekezet  számára kötelezővé tették, így a görög katolikus ruszinok négy évig magyarul  tanulták a tantárgyakat az anyanyelvi órák kivételével. A magyar gyermekek  számára is bevezették a ruszin nyelv tanítását úgy az állami, mint a felekezeti  iskolákban.
31. 1943  szeptemberétől Hadházy Antal segédlelkész  szervezésével Visken az erre a célra berendezett Velence utcai épületben (a mai gyógyszertár helyén) tanították a polgáris fiúkat és lányokat, vizsgázniuk  azonban Técsőn kellett.
32. A szovjet rendszer első lépésként megszüntette  az egyházi iskolákat, az oktatás állami irányítás alá került. Az 1944/45-ös  csonka tanévben ukrán nyelven folyt úgy-ahogy a tanítás. 
 
1945/46-os  tanévben visszaállítják a cseh időszak iskolarendszerét azzal a módosítással,  hogy a Kandikó utcai állami iskolában  és a vele szemben levő óvoda épületében (később a Velence utcai iskola épületében is) már nem ruszin, hanem ukrán  nyelven folyt a tanítás.
33. Az  1945/46-os tanévben beindul az oktatás a magyar nyelvű elemi iskolában is. A  tanórák a Nagy  utcai egykori  állami iskola és a református iskola épületeiben valamint a Piac  utcai iskolában (Kék Bolt)  folytak Szedlák Mihail egykori csehszlovák, később  magyar állami, a szóban forgó időben pedig szovjet tanító igazgatása alatt. 
34.  1947-ben a magyar elemi  beolvadt a 7 osztályos magyar tannyelvű általános iskolába. 1950-ben a két  hétosztályos magyar tannyelvű iskolában már 498 tanuló tanult (az ukránban 485). 
35. Az  50-es évek elejétől egyre  többen akadtak olyanok, akik látva a hatalom nyelvének hiányos ismeretéből  adódó esélyegyenlőtlenséget, ukrán nyelven taníttatták gyermekeiket. Mivel  magyar középiskolát nem nyitottak -- csak a dolgozók esti középiskolájában nyílt  egy magyar osztály 1957-ben, a továbbtanulásra vágyó magyar iskolások is csak a Viski 1. sz. Középiskolában ukrán  nyelven tanulhattak tovább. Ennek ellenére tíz év (1950-1960) átlagát tekintve  évente 457 tanulója volt a magyar iskolának, átlagosan 40 tanuló fejezte be a  hét osztályt.
36.  1958. december 24-én  elfogadták az új iskolatörvény, amely szerint a 8 éves alapiskolához 2 (majd 3  éves) középiskola kapcsolódik.
37.  Az 1960/61-es tanévtől a mi  általános iskolánk is nyolc osztályossá alakult, s ez még inkább tanteremhiányt  okozott. Ekkor erősödött fel a tantestület és a szülők középiskolát sürgető  hangja.
38. A szovjet korszak kezdeti időszakában olyan  személyek tanultak az iskolánkban, mint Dr.  Géczi József (1937-- ) fizikus,  a Szovjet (majd az orosz) Tudományos Akadémia tagja, Fodó Sándor (1940-2005) nyelvész, polgárjogi harcos, akiknek neve  Európa-hírűvé lett.
39. 1963-ban,  mivel az állami szervek nem  mutattak hajlandóságot magyar középiskola létrehozására, a szülők és a  tantestület elhatározták, hogy a Nagy  utcai egykori református kőiskolára  emeletet építenek, két tantermet a szülők önerőből szándékoztak elkészíteni, a  másik kettőhöz a helyi kolhoz illetve az állam segítségét kérték. Beindult a  magyar iskola történetében egy addig és az óta is páratlan szülői összefogás.  
40.  1964 tavaszára a tantestület  a szülőkkel karöltve színjátszó csoportot hozott létre, amellyel  vendégszereplésre vállalkoztak Kárpátalja magyarlakta helyiségeiben. Az  előadássorozat tiszta jövedelme 1 813, 85 rubel volt. Ez a pénz szolgált  alaptőkéül az építkezéshez. Szülők, tanítók és diákok tettrekészségének és  fizikai munkájának köszönhetően 1964  augusztusában lebontották a régi tetőszerkezetet, és novemberben már tető alatt állt az új emelet. Ebben a nagy  kalákában naponként átlagosan 11  felnőtt (tanító és szülő) és 15  tanuló vett részt.
41.  Mivel az iskola állami  támogatásban is részesült, lehetőség nyílott a tanulók étkeztetésének  megoldására is. Az előző építkezéshez hasonlóan közmunkában épült fel 1965 őszén naponta átlagosan 6 szülő és  az őket kisegítő tanulók részvételével az iskolaudvar nyugati oldalán egy  konyhát, étkezőtermet és gazdasági helyiséget magába foglaló épület, s így a  tanulók étkeztetése is beindulhatott.
 42.   A  felsorolt tényezők lehetővé tették a Viski 2. számú Magyar Tannyelvű Középiskola  megnyitását. Az 1964/65-ös tanévben  kezdődött el a tanítás a 9. osztályban 27 tanulóval, és 1966 tavaszán ballagtak  az első érettségizők. 
 Ekkor  kezdődött el az iskola felvirágzása úgy az oktatásban, mint az órákon kívüli  tevékenységben. A műkedvelő színjátszó csoport is figyelemre méltó  eredményeket ért el, az illetékes szervek népszínházzá nyilvánítását is  ígérték.
43. Az  1971-es szakszervezeti közgyűlésen  az 1964-es építkezés tapasztalatainak birtokában a szülők elhatározták az  iskola továbbépítését – mert még mindig hat épületben, három különböző utcában,  gyakran két váltásban folyt a tanítás megfelelő szaktermek és tanműhelyek  nélkül.
44.  1972. október 22-én az  általános szülőértekezlet 246 résztvevője határozatban szólította fel a szülői  tanácsot, hogy "intézkedjen az iskola  továbbépítésével kapcsolatban”, és 23 tagú építési bizottságot választottak.
   45. Csaknem két évtizedig tartott a viski magyar közösséget erősen  próbára tevő küzdelem, amely végül is meghozta gyümölcsét: 1990-ben az új épületszárnyban is megkezdődhetett a tanítás. Akkor  már 23 tanterem, tornaterem, konyha és  étterem állt a tanulók rendelkezésére egy fedél alatt. A viskiek mintegy  100 ezer rubel értékű társadalmi munkát fektettek az építkezésbe. Ezek után  jelentősen javult az iskola anyagi bázisa is.
    Tisztelettel emlékezzünk azokra az  igazgatókra, akik vagy szívügyből, vagy hivatali kötelességtudatból  segítették az iskolaépület létrehozását: Antal  Mihály, Bilaninec Emil, Nyáháj Jurij, Zsigmond Miklós és Molnár Tibor.  Természetesen köszönjük minden akkor és azóta itt dolgozó pedagógusnak, és  elsősorban a viski népnek, akik a magyar nyelvű oktatás olyan lelkes híveivel,  mint id. Sari József és mellette Pál  Imre, Botos Imre, Hánka Sándor, Mihalovics József, Goór Rudolf és sok-sok  nagyszerű viski magyar ember.
Az építkezés okozta kényelmetlenségek ellenére a  70-es évek viski magyar iskolája egyre jobb eredményeket mutatott fel. Sokan  nyertek felvételt az Ungvári Állami Egyetemre, a Szovjetunió más felsőfokú  intézményeibe és szakközépiskoláiba. A tanulók jelentős sportsikereket értek el  a járási versenyeken. Az is igaz azonban, hogy az 1973-ban szervezett, a  terület középiskoláit is bevonó Petőfi-est,  majd az 1977-ben megrendezett Ady-est  miatt nacionalizmussal vádoltak egyes tanárokat, de az 1989-es Petőfi-est már egy szabadabb politikai  légkörben zajlott. Ez a légkör bizakodóvá tette a szülőket és a tanári kart  egyaránt. Az iskola anyagi bázisa is megerősödött a rendszeresebb állami  támogatásnak köszönhetően. 
47.  1964 és 1980 között átlagosan  évente 497 tanulója volt az  iskolának.
 
Területünk,  sőt az országhatáron túl ismertté tették nevüket iskolánk egykori tanulói,  olyanok, mint Balázs István fafaragó,  iskolánk rajztanára, Pál Lajos népzenész,  az Európa-díj a Népművészetért  kitüntetettje és felesége, Jancsó Katalin  zenepedagógus, Perdukné Lator Ilona, néprajzkutató, Becske József költő, s ezen kívül  sok-sok tanító, orvos, üzletember, vállalkozó, jó mesteremberek, mindenki,  aki becsülettel megállja a helyét az életben. 
48. 1993.  március 20-án nagyszabású  rendezvény keretében vette fel iskolánk Kölcsey  Ferenc nevét. Ekkor avatták fel a Balázs István által faragott Viski kaput az iskola régi bejáratánál.
49.  Megrendítő, de egyben  gyümölcsöző volt az az összefogás, amelyet az 1998-as árvíz idején tapasztaltunk úgy az anyaország, mint ukrajnai  szervezetek részéről. Iskolaépületünk állagát megerősíthettük, áttérhettünk  gázfűtésre, és a technikai felszereltséget is tökéletesíthettük. Mindezeknek  koordinátora Forgon László igazgató  úr, Szeles Emma, tanügyi vezető asszony és Sari József szervező  igazgató úr volt, és természetesen az egész tantestület, aki mindvégig  helytállt. 
50.  Az iskola történetének talán  legnagyobb eseménye az intézmény fennállása 450. évfordulójának megünneplése  volt 2006. november 13-án. A  rendezvényen részt vettek az iskola diákjai, tanárai és szülői társadalma  mellett az iskola egykori tanárai, tanulói, a járási és a területi oktatásügy  meghívott képviselői, számos anyaországi vendég, mindazok, akik számára nem  közömbös a Viski Kölcsey Ferenc Középiskola  jelene és jövője.